Hogyan kezeljük a biciklit?

2016 április 13 - BringÁgi

Bringázás és bringázás közt is van különbség, így abban is, hogy ki mennyire képes kezelni a bringát. Ha kizárólag arra használjuk, hogy egy liter tejért szaladjunk le a kisboltba, akkor kár magunkat jobban beleásni a miértekbe és a mikéntekbe, hiszen nincs rájuk szükség. Ellenben ha már közlekedési, vagy hobbi célok miatt szállunk nyeregbe - például teljesíteni a McDonald's Bringamánia Tour de Balaton valamelyik távját - akkor érdemes rászánni egy kis időt, és azzal is foglalkozni, hogyan a legbiztonságosabb a bringa használata.12969360_10207970155544905_2093671324_n.jpg

Lehet vitatkozni ennek fontosságával, de a bringa egy közlekedési eszköz, és nem mindegy, hogy bánunk vele. Sokszor látni embereket többsebességes bringával kimenni a forgalomba úgy, a lánc elől-hátul is a legkisebb lánckerékre van állítva, így egyrészt nem is hatékony a tekerés, másrészt idő előtt elkoptatja a láncot és a lánckerekeket is. Ügyeljünk arra, hogy a lánc lehetőség szerint ne álljon keresztbe. Az ideális fokozat megválasztása pedig függ a fizikai állapotunktól, az útviszonyoktól, és még a szembeszéltől is, de szerencsére bizonyos bringákon már akár 27 fokozatból is választhatunk, így nem lesz gond megtalálni a legjobbat. És ne féljünk váltani, ha mindig a körülményekhez igazítjuk az áttételt, jelentősen kitoljuk a saját hatótávunkat.

Ági, blogunk főszereplője, a McDonald’s BringaMánia Tour de Balaton 86 kilométeres távjára készül. Felkészülését György, a Gepida szakembere is segíti.

A tekerésnek is megvan a maga trükkje: sokan telitalppal állnak a pedálon, ami az irányítás szempontjából nem előnyős. Akkor jó, ha a talpunk első harmadával nyomjuk a pedált, vagyis lábbeggyel tekerünk. Ez azért jó, mert a bringa mozgatásakor a lábfejünkkel is tudunk dolgozni, így stabilabbak vagyunk.12992948_10207970155384901_1948773924_n.jpg

Szintén fontos az, hogy a féket hogy használjuk: egy jobb tárcsaféket legtöbbször elég csak egy ujjal húzni, hiszen elég erősek, a régebbi, felnifékeket kezelhetjük két-három ujjal. Persze a beállításoktól is függ, hogy mekkora erőt kell kifejteni a lassuláshoz, de törekedjünk arra, hogy minél több ujjunk markolja a kormányt lassítás közben. Sokan félnek az első fék használatától, hiszen gyerekkorukból csak annyi maradt meg, hogy ne tépd meg, mert fejre állsz, pedig nem így van. Mindenképp szánjunk rá egy kis időt, és próbáljuk ki, hogy a bringánk beállítása és a súlypontunk mennyire engedi a vészfékezést, ez a tapasztalat még jól jöhet, ha elénk lép egy meggondolatlan gyalogos.13020426_10207970155504904_365303152_n.jpg

És ez összességében is elmondható, vagyis, ha kimegyünk egy olyan parkba vagy elhagyott betonos kosárlabdapályára, ahol kipróbálhatjuk a képességeinket, a későbbiekben sokat segíthet. Meddig dönthetjük a bringát, mielőtt leér a pedál, vagy mekkora féktávon tudunk biztonsággal megállni, esetleg hogy változik a súlypont, ha felrakjuk a bevásárlást vagy a gyerekülést, ezek mind fontos szempontok. Ráadásul minden megtett méterrel tapasztaltabbak, biztosabbak leszünk.   

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bringas.blog.hu/api/trackback/id/tr28588552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása