Milyen a szabályos bicikli?

2016 május 05 - BringÁgi

Sokan azt gondolják, hogy a bicikli akkor felel meg a KRESZ szabályoknak, ha van rajta első és hátsó lámpa. A kérdés ennél valamivel összetettebb, hiszen ezekkel csak láttatjuk magunkat, de nem jelentik egyből azt, hogy biztonságosan tudunk haladni. De mi is kell ahhoz, hogy a bringánk valóban megfeleljen a KRESZ előírásainak?

DSC 7857

A KRESZ elsőként rögtön a megbízható, könnyen működtethető kormányművet írja elő. Szerencsére ez legtöbbször megvan, egy átlagos kerékpár kormánya csak akkor tud elakadni, ha tényleg igazán durván elhanyagolják. A fék már egy kicsit érzékenyebb szerkezet: a hagyományos felnifékeket egy esés elmozdíthatja, ezzel drasztikusan rontva a fékhatást. A tárcsafék egy fokkal kevésbé érzékeny – például a felnibe ütött nyolcas, vagy tojás sem zavarja -, de erre is igaz, hogy mielőtt elindulunk, az udvarban próbáljuk ki, hogy ugyanúgy fog-, mint amikor utoljára használtuk. A KRESZ megkövetel két, egymástól függetlenül működtethető féket, és akármennyire is divatos a fék nélküli fixi – örökhajtós -, a saját érdekünk is, hogy ezt az előírást betartsuk. Ha az ember sportra, vagy versenyzésre szánja magát - mint blogunk főszereplője, Ági, aki a McDonald’s BringaMánia Tour de Balatonra készül - akkor egyenesen elengedhetetlen a jó fék.

DSC 7860

A lámpa és különböző fényvisszaverő eszközök felszerelése már valamivel összetettebb: szükség van előre egy fehér vagy sárga, hátra pedig egy piros fényű lámpára. Fontos, hogy mindkettő látható legyen minimum 150 méter távolságról. Ma már olyan bringalámpát is vehetünk, amelyeket napközben USB-ről töltünk az asztalunknál, este pedig hazatekerhetünk vele. Másik érdekes megoldás a különböző gyártók dinamós, de állóhelyzetben is világító lámpái: ezekbe nem kell elemet venni, hiszen a dinamó fejleszti nekik az áramot, ám egy apró akku akkor is táplálja őket, ha megálltunk. Így megakadályozhatjuk, hogy este, a pirosnál várakozva kiüssék alólunk a bringát. A lámpa piac persze elképesztően szerteágazó, itt lehet képet kapni a jelenlegi viszonyokról. Egy azonban biztos: még a legolcsóbb, legegyszerűbb darab is nagyságrendekkel többet ér, mintha kockáztatnánk.

lampaelso3d

Ezen felül elől-hátul legyen egy-egy prizma, és legalább az első keréken is legyen két küllőprizma. A KRESZ természetesen még azt is taglalja, hogy milyen fényvisszaverőket szerelhetünk fel, ennek érdemes utána nézni. Minden egyes villódzó felület annak az esélyét növeli, hogy észrevegyenek, így a biztonságunkat növelik. És ha már figyelemfelkeltés: a csengőt se felejtsük, egy váratlanul elénk lépő gyalogost, esetleg figyelmetlen bringást hatásosan figyelmeztethetünk vele.

DSC 7870

A gyerekülésre is kitér a szabályozás, megköti, hogy csak úgy lehet felszerelni, ha a bringást nem zavarja a rajta ülő gyermek a kilátásban, ugyanakkor a két tengely közé esik a gyerekülés ülőlapja. Ellenben a kormányra, vagy a kormányhoz kapcsolódó alkatrészhez véletlen se rögzítsük, ez komoly boruláshoz vezethet. Mindenképp olyan gyerekülést vegyünk, amiből a gyerek nem tud magától kikászálódni, és szereljünk fel hozzá olyan lábtartót – ha gyárilag nincs rajta - ,ami megakadályozza, hogy a kicsi lábai a kerék vagy a küllők közelébe kerülhessenek.

És ha már gyerekszállítás: előfordulhat, hogy utánfutót kötnénk a bringánk után. Ez legfeljebb hetven centi széles lehet, és a súlya nem lehet több mint 70 kiló. Viszont ez bizonyos eseteken kitakarhatja a bringánk lámpáját és fényvisszaverőit, ezért akárcsak az autóknál, erre is fel kell raknunk kiegészítő fényforrást. Amikor ezt bekapcsoljuk, a bringa saját, hátsó helyzetjelzőjét kapcsoljuk ki.

Azzal bíbelődni, hogy a bringánk minden szabálynak megfeleljen, feleslegesnek tűnhet, ám elég egy olyan eset, amikor ez húz ki minket a bajból. Például, amikor sötétedik, és nem ütnek le tekerés közben útról,vagy még az elénk kanyarodó autóba csapódás előtt meg tudunk állni. El kell fogadni, hogy méretei és sebességénél fogva a bringás jobban ki van téve a kényes helyzeteknek, mint egy autós, vagy egy gyalogos, ezért érdemes rászánni magunkat a biztonsági előírások követésére.

További kérdéseid lennének? Görgess lejjebb és kommentelj!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.